عصر زنان، محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان

تحلیل خبر

10:38
1403-01-17
calendar

البسه مسلمانان، فرهنگ جذاب محققان

تحلیل اختصاصی پایگاه عصر زنان

«به گزارش نیویورک تایمز، محقق و جامعه شناس فمینیست الجزایری، مارنیا لازرگ که  حجاب را مورد انتقاد قرار داده بود در ۸۳ سالگی از دنیا رفت.  او  که مسلمان الجزایری بود بر این باور بود که حجاب عنصری تحمیلی بر جامعه مسلمانان است و از منظر مذهبی و امنیتی ضروری نیست. او این گزاره را در پنج مقاله با عنوان «پرسش از حجاب، نامه‌ی سرگشاده به زنان مسلمان» در سال ۲۰۰۹ بود.»

سبقه‌ی استعمار فرانسه بر الجزایر حدود ۱۳۲ سال است. در طی این مدت فرانسه بر زبان و فرهنگ مردم الجزایر به شدت تسلط پیدا کرد به طوری که زبان و فرهنگ فرانسوی را بر آنان تحمیل کرد. اسلام جاری در الجزایر را به سبک پروتستانی و امری شخصی منحصر به عبادات نمودند. مخالفت لازرگ  با حجاب را می‌توان به دلیل این فشار تحمیلی فرهنگ استعمار فرانسه بر فرهنگ الجزایر دانست. از جمله ادله‌های قابل ارائه برای این مدعا را می‌توان در  شباهت تاثیرات استعمار در کشورهای دیگری که تحت استعمار بودند به ماننده هند، تاجیکستان و ... دید. براساس پژوهش های مبسوطی که از سالیان گذشته محققان و پژوهشگران مردم شناسی پیرامون فرهنگ البسه مسلمانان ارایه کردند بیانگر  آن است که البسه مورد استفاده مسلمانان در جغرافیای مختلف از سوریه و عراق تا الجزایر و اسپانیا اشکال واحد ، پوشیده و محجوبانه ای برای زنان و مردان بود.

این اتحاد در شکل و شمایل لباس تنها نبود بلکه در اسامی منسوب به هر لباس در این جغرافیا ها نیز بوده است. مثلا (بورنوس) ردایی مورد استفاده زنان و مردان الجزایری، ترک‌ها، اسپانیایی‌ها، آفریقایی ها و حتی یهودیان نیز به ماننده مسلمانان از آن استفاده می‌کردند. از این قبیل البسه‌های محجوبانه بسیار در تاریخ نگاری ها و پژوهش‌های مردم شناسانه آمده است. این امر نشانگر تحمیلی بودن حجاب بر زنان نیست بلکه نشان‌دهنده اعوجاج شگرف رخ داده کوتاه مدت در تاریخ و تمدن بشریت هستیم که به یک باره از لباس های محجوبانه برای زنان فاصله گرفت و لباس های باز و غیر پوشیده را بر زنان تحمیل کرد و جالب است که این امر در سیاست‌های استعماری به طور پررنگ قابل ملاحظه بوده است. اگرچه خانم مارنیا لازرگ از دنیا رفتند اما نیاز به پرسشگری از فرهنگ البسه مسلمانان خاصتا البسه های زنانه و البسه های مشترک میان زنان و مردان به طور کامل مورد بررسی پژوهشگران قرار گیرد تا حقایق فرهنگی بسیاری را بتوان ادراک و استنباط کرد.

نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک