عصر زنان، محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان

تحلیل خبر

10:38
1402-12-25
calendar

وقتی ورزش تبدیل به کابوس می‌شود

تحلیل اختصاصی پایگاه عصر زنان

" به گزارش خبرگزاری ان‌بی‌سی، گریسی گلد اسکیت باز نمایشی زن معروف آمریکایی از مخاطراتی که به واسطه‌ی تعرضات جنسی اتفاق افتاده برایش پس از کسب اولین قهرمانی او در مسابقات رسمی اسکیت نمایشی حاصل شد گفت. او از دعوای همیشگی که در درون خود سپری می‌کند مبنی بر وداع با این حرفه و ماندن در آن گفت. او  در سال 2017 از رقابت برای درمان آنچه که به عنوان اختلال خوردن و اضطراب به طور عمومی اعلام شده بود، فاصله گرفت. علت این امر درگیری او با افکار خودکشی ناشی از عذاب وجدان سرکوب حیثیت خود و بی توجهی نمودن به تجاوزات بود."

یکی از اقسام تفریحات مفرح و سالم برای مردان و زنان ورزش است؛ چه ورزش همگانی و چه ورزش حرفه‌ای. مسابقات ملی و بین‌المللی چون المپیک و جام‌ ملت‌ها نیز بهانه‌ی خوبی برای هدفمند شدن و تخصصی در پیش گرفتن رشته‌های ورزشی است. اما مصاحبه‌ها و خاطرات بیان شده از زنان ورزشکار بسیاری علی‌الخصوص از زنان غربی گویای صدمات روحی جدی است که آنان به واسطه‌ی ورزش حرفه‌ای در میادین تخصصی دیده‌اند. در بسیاری از موارد همچون گریسی گلد، زنان ورزشکار به دلیل آزار جنسی که به آنان وارد می‌شد و از طرفی عدم کناره گیری از این میادین احساس گناه می‌کردند. جالب آنکه گریسی گلد از تعرضات اتفاق افتاده به عنوان "فرهنگ" یاد کرده و می‌گوید می بایست تغییر نماید. چرا تعرضات به زنان و شکستن حریم شخصی آنان به دلیل رخ‌ دادن‌های پرتکرار باید به مثابه فرهنگ قلمداد شود؟! آیا اراده‌ای بر میادین ورزشی بین‌المللی حاکم است که می‌خواهد بر اساس تکرار عملی غیر انسانی و مخالف با حیثیت، تعرض به حریم زنان را به عنوان پدیده‌ی غالب، "فرهنگ" جانمایی کند؟!

این شبه فرهنگ، بیشتر نمود بارز همان "مردسالاری" است که زن را مایه لذت مرد می‌داند و در نهایت علت این سرنوشت او را ریشه در اغواگری حوا در ارتکاب گناه آدم می‌دانند. قرن‌ها این تفکر اشتباه که مولودش مردسالاری است عرصه حیات را بر زنان غربی تنگ کرده است و این تفکر حتی در میادین ورزشی که نمود برقراری سلامتی ورزشکاران اعم از زن و مرد است نیز نفوذ دارد. مبارزه با تفکر منحوسی که ریشه مردسالاری است تنها با تفکری ممکن است که با فطرت انسانی بیگانه نباشد و آن تفکر در اسلام ناب نهفته است. اسلامی که کرامت زن را با تعریف حرمت حریم شخصی او بیان نموده است. چارچوب امن حریم او برای نامحرمان بسته است و تنها به روی محارم گشوده است. حجاب و رفتار عفیفانه او متضمن حفظ حریم اوست. این گونه است که مردسالاری قادر به تسخیر این زن دارای حریم نمی‌شود و هتک حریم برای او رقم نمی‌خورد.

نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک