عصر زنان، محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان

تحلیل خبر

10:38
1402-12-25
calendar

خطرناک‌ترین فناوری قرن

تحلیل اختصاصی پایگاه عصر زنان

"بنابر گزارش خبرگزاری گاردین، اگر کسی بتوانددولت ایالات متحده را وادار کند که پورن عمیق جعلی را جدی بگیرد، سوئیفتی‌ها (طرفداران تیلور سوئیفت) هستند. خشم جمعی آن‌ها نسبت به تصاویر جنسی صریح تیلور سوئیفت که توسط هوش مصنوعی تولید می‌شود ممکن است به ایجاد تغییرات در قوانین فدرال در مورد پورن‌های جعلی کمک کند. یک مطالعه در سال 2022 در بریتانیا نشان داد که دختران 9 تا 18 ساله کمترین اولویت را برای رهبری، در فهرستی از 17 ویژگی برای کار آینده خود دارند. چرا آن‌ها بخواهند رهبر باشند، چرا بخواهند در معرض دید عموم باشند، وقتی می‌بینند که این زنان از چه نوع آزار و اذیتی برخوردارند؟"

این اتفاق این‌روزها ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. عکس‌هایی از زندگی روزمره مثل سفر، وقت گذرانی با دوستان یا جشن‌های خانوادگی که با اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی به اینترنت راه پیدا می‌کند. داستان از اینجا شروع میشود: با یک تلفن همراه هوشمند، به راحتی می‌توان عکس های به اشتراک گذاشته شده در اینترنت را به تصاویر مستهجن جنسی تبدیل کرد.  
در دنیای مدرن امروزی، هم زمان با گسترش سریع تکنولوژی، عوامل نوظهوری به وجود آمده است که به شدت حریم خصوصی افراد را تهدید می‌کند. بعد از جرایم سایبری، حال با "دیپ فیک های پورنوگرافیک" به عنوان جدیدترین پدیده در بهره کشی جنسی مواجه هستیم. پدیده‌ای که در آن تصویر شخصیتی را بر روی یکی از شخصیت‌های فعال در فیلم‌های مستهجن پیاده‌سازی می‌کنند.

تیلور سوئیفت معروف، یکی از شاخص ترین قربانیان هوش مصنوعی است، اما در حقیقت ماجرا به تیلور سوئیفت ختم نمی‌شود و خطر دیپ فیک‌ها در کمین همگان است، حتی مردان! برآوردی کلی نشان می‌دهد که پورن های دیپ فیک عمدتا زنان را با تکیه بر مسائل جنسی هدف قرار میدهند این نمود اعلای مردسالاری است. هدف اصلی دیپ فیک ها انتقام، تحقیر، القای حس ناامنی، به حاشیه راندن و انزوای اجتماعی زنان است. این فناوری نشات داده است هر قدر که مشهور، قدرتمند و ثروتمند باشید باز هم از آزار سایبری مصون نخواهید بود. جرایم اینترنتی از جمله جرایم نوینی هستند که نیازمند قوانین بازدارنده کیفری هستند زیرا بستر آزار در محیط آنلاین بسیار ساده و تعقیب قضایی متهم پیچیده و گاهی نیز نیازمند همکاری های بین المللی است. بیش از ۲۰۰ سال است که قانون گذاران به لزوم قانون‌گذاری همگام با پیشرفت فناوری پی برده اند اما آیا قانون‌گذاری اتفاق افتاده است؟

در حال حاضر آمریکا هیچ قانونی پیرامون جرم انگاری دیپ‌ فیک‌های پرنوگرافیک ندارد. با این حال برخی متخصصان معتقدند که دیپ فیک‌ها ممکن است نیاز به قانون جدید نداشته باشند و قوانین موجود برای بازدارندگی کافی باشد. سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که قوانین حاضر در آمریکا و کشورهای اروپایی، توانسته اند با پدیده دیپ فیک مقابله کنند؟! یکی از نتایج قانون‌گذاری، فرهنگ سازی در رابطه با مواجهه با مسائل و جرایم ایجاد شده است تا شدت و میزان وقوع این جرایم کاهش یابد، اما آیا قوانین موجود در رابطه با جرایم نوظهور فضای سایبر در کشورهای مختلف از جمله ایران علاوه بر قابلیت پیاده‌سازی، قابلیت فرهنگ سازی در راستای کاهش پدیده‌های غیر اخلاقی مجرم گونه را دارند؟!

در میان دعوای قانون‌گذاری، چین تنها کشوری است که قوانین سخت گیرانه ای علیه ممنوعیت دیپ فیک ها دارد. در کشور ما نیز جرم انگاری جدی و قوانین روشنی پیرامون جرایم سایبری نوظهوری چون دیپ فیک‌ها ایجاد نشده است! برای اینکه یک قانون کیفری تاثیر کامل خود را برای بازدارندگی و مجازات رفتار مجرمانه داشته باشد، مستلزم آن است که مجریان قانون و قوه قضاییه آگاهی بیشتری از دیپ فیک های پورنوگرافیک و آسیب های آن به دست آورند. علاوه بر آن افزایش سواد رسانه ای در میان افراد جامعه، آموزش والدین و محدودیت دسترسی کودکان و نوجوانان میتواند تاثیرگذار باشد.

نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک